28 July 2009

An Auditor in the making... ???

Internal Quality Audit ISO 9001 : 2008 Awareness Course
1 & 2 Julai 2009
RH Hotel, Sibu






Gap Analysis ISO 9001:2000 vs ISO 9001: 2008 Course
21 & 22 Julai 2009
Bilik Mesyuarat JKR Bahagian Kuching






ISO 9001:2008 Internal Auditor Course
27 & 28 Julai 2009
Bilik Persahabatan, Tingkat 18, Wisma Saberkas, Kuching





Tahun ini merupakan tahun pertama saya mula berjinak - jinak dalam bidang audit mengaudit ini. Sebelum ini, JKR Sibu telah 2 tahun mendapat pengiktirafan sebagai jabatan yang menggunakan prosedur ISO 9001:2000 dari Moody International. Dalam proses untuk mendapat persijilan ini, seksyen saya telah beberapa kali didatangi oleh pihak yang melakukan internal audit. Dalam masa ini saya telah diaudit dan alhamdulilah berkat membuat kerja secara sistematik, seksyen saya hanya beberapa kali sahaja mendapat minor NCR dan observation. Itupun saya dah bersyukur kerana bagi saya ia bukannya menunjukkan seksyen saya slack tetapi penemuan NCR ini memberi peluang untuk memperbaiki saya pengurusan projek yang saya handle agar tidak mendapat masalah apabila diaudit oleh Moody International kelak.

Sebelum ini bagi saya memang saya susah nak menerima penguatkuasaan ISO kerana bagi saya ia amat leceh dan banyak menggunakan kertas sedangkan kita nak go for paperless state... Hmm... nampaknya impian tinggal impian lah macam nie. Walaubagaimanapun, once kita paham bagaimana untuk mempraktikkan QMS ini, ia memudahkan kita sebenarnya. Ia adalah seperti guideline yang penuh dengan dokumentasi dan rekod untuk kita 'mengcover diri' kita jika ada berlaku masalah dalam proses kerja. Walaupun nampak leceh tapi... kita perlu melaksanakan proses dan prosedur yang diperlukan secara konsisten supaya kita tak terasa terbeban.

Namun begitu, bermula dengan kursus Awareness of QMS MS ISO 9001:2008 yang diadakan di RH Hotel Sibu pada 1 & 2 July 2009 lalu, saya telah mula memahami secara lebih detail apa itu QMS MS ISO 9001:2008. JKR Sarawak telah menghantar 3 pegawai untukmenghadiri kursus ini iaitu saya, Nini dan Toh dari JKR Sri Aman dan JKR Mukah. Dalam kursus ini ramai peserta lain dari jabatan dan bahagian yang berlainan. Selain belajar tentang MS ISO, saya dapat banyak kawan baru dalam kursus ini. Macam best lah pulak. Lacturernya pun ok. Banyak bagi tips tips yang bernas. Kami banyak membuat kerja projek berkumpulan. Seronok jugak!

Kursus berikutnya adalah Gap Analysis ISO 9001:2000 vs ISO 9001: 2008. Kursus ini telah di adakan di JKR Kuching pada 21 dan 22 Julai 2009. Kursus ini Ok Ok tapi... ntahlah macam ngantuk giler biler pergi kursus ini. Yang penting makanan nya sedap. Dalam kursus ini saya jumpa ramai kawan - kawan baru yang sama JKR dari bahagian - bahagian lain. Seronok! Toh dan Nini yang sama pergi kursus kat RH Hotel pun ada sekali.

Kursus lanjutan mengenai ISO ini seterusnya diadakan pada 27 dan 28 Julai 2009. Tajuk kursus kali ini adalah ISO 9001:2008 Internal Auditor Course. Kali ini kursus diadakan kat JKRHQ. Kursus 2 hari ini bagi saya best sangat kerana banyak benda baru yang dapat diterangkan dengan lebih perinci dalam kursus kali ini. Dah tue dalam kursus ini, lacturer beri banyak case study dan presentation. Kursus ini nemjadi lebih menarik dan saya lebih faham topik kerana banyak sesi diskusi. Memang berbaloi kursus kali ini.

Kini setelah 3 kali mengikuti kursus berkaitan MS ISO ini, barulah saya paham kepentingan benda ini kepada organisasi. Saya betul - betul berharap akan dapat menggunakan segala ilmu yang telah saya perolehi dalam 3 kursus yang saya hadiri ini untuk meningkatkan prestasi dan pelaksanaan standard ISO yang diamalkan di tempat kerja. Insya Allah...

2 comments:

  1. Hahaha... engr. Tetty,

    Itu hari mula-mula we bertiga cakap ISO bermaksud itu susah orang.

    Now we really can practice it as ISO ( I See Opportunity).

    Wishing we(engr. Nini, Tetty & me) can be a successful auditor for the good of JKR Sri Aman,JKR Sibu & JKR Mukah khasnya dan JKR Sarawak amnya.

    ReplyDelete
  2. Ohhh... only three of you lah... Tak nak kawan lah... (ada gaya merajuk...)

    ReplyDelete