17 March 2009

Cuti - Cuti 2009 Sabah - Hari 1

Sesungguhnya negara kita mempunyai banyak tempat - tempat yang indah untuk dikunjungi dan pada kali ini saya dan suami saya berkesempatan untuk menjejakkan kaki ke Sabah buat pertama kalinya. Hmm... seronok, rasa macam glob trekker lah pulak. Venture! Tapi sebelum pergi, saya dah buat research tentang Sabah dan things to do there. I managed to read lots of other people blogs and I find them to be very useful. Pesanan saya... do your research... It is worth it! So, kali ini saya pulak nak share pengalaman saya.

Hari - 1
04.03.2009 ( Rabu )

5.30 pagi - bangun pagi, solat, mandi, kemas baju nak dibawa ke KK. ( baju satu helai pun belum dipack! ) 7.00 pagi - kemas rumah, basuh barang dalam sink, tutup semua suis karen 9.00 pagi - hantar kucing kat umah mertua 9.30 pagi - uruskan segala hal hutang bank 10.30 pagi - breakfast di Season Corner 11.45 pagi - balik ke umah, kemaskan apa yang patut kat umah, tunggu mertua datang ambik hantar ke airport. 1.00 petang - bertolak ke airport Sibu 3.30 petang - boarding AirAsia flight ke KK
5.00 petang - sampai kat KK

Kini, coretan perjalanan dan pengembaranku ke Sabah Negeri Di Bawah Bayu ... dengan rasminya telah bermula....

Kali pertama menjejakkan kaki ke Sabah via Lapangan Terbang Antarabangsa KK Terminal 2. I managed to capture the moment at the airport with the plane in the background but after a few steps I saw a notice saying " Do not use camera" hmmm .. gulp!

After collecting our luggage, my hubby and I went straight to the Airport limousine counter to get a ride to town. We went for the budget one which cost us RM20.00 only. It was to my surprise that the budget one was already an Toyota Avanza which has a nice sticker through out its body. ( I love the Hornbill picture as my petanque team is called Hornbill Petanque Team Sibu ).

Pemandangan di sepanjang jalan dari airport ke bandaraya Kota Kinabalu memang amat mengasyikkan. Di antara gambar yang sempat dirakam adalah pemandangan kampung air from the main road to KK town. All I can say is KK is a very clean town. Nak jumpa a piece of rubbish pun susah. Memang indah dan teratur nampaknya bandaraya ini

Perjalanan 20 minit kami akhirnya sampai ke destinasi iaitu, Pantai Inn, Kota Kinabalu yang terletak di pusat bandaraya. The place was GREAT! The staffs were friendly and the location was superb! I would recommend the place to anyone if you are looking for a good budget hotel. It cost us RM 78.50 per nite. The rooms are clean, not too big, not too small and the toilet is clean...

After settling down, saya dan hubby pun mengambil peluang untuk bersiar - siar di bandar Kota Kinabalu. Yang bestnyer, hotel kami ini begitu strategik dan kami dapat berjalan kaki ke tempat - tempat membeli belah, tempat makan, pasar malam dan dermaga Jesselton. Kesemua tempat, tak sampai 15 minit. Daripada pemerhatian saya... terdapat banyak hotel budget dan lodge di sekitar tempat penginapan kami. Namun begitu, semuanya bergantung kepada budget masing - masing.

Memandangkan saya dan hubby blum lagi makan since lunch, kami singgah kat Burger King. Waa... Burger King tak der kat Sibu apa lagi... kami berdua pun mengisi perut kat sini ( teringat kat arwah Tommy bila tengok Burger King nie ). Selepas makan, kami berdua pun balik hotel semula ke hotel. Mula - mula agak blur apabila terpaksa navigate bandar KK pada waktu malam but ... last last, sampai jugak kat hotel. Tidak susah mana pun once you get the hang of it. Ketika saya dan hubby berehat dalam bilik hotel, saya mendapat panggilan telefon daripada sahabat petanque Sabah kami, Husni mengajak kami ronda - ronda KK. Saya dan hubby on jer.

Husni tiba around 8.30 malam dan beliau membawa kami makan malam di sebuah beach side seafood. ( Aik... 2 kali makan rupanya kami ). Tempatnya makan tersebut amat selesa dan makanannya pun sedap. Saya mencuba kerabu udang kerana kat Sibu tak pernah pulak saya jumpa menu tersebut, Wahhh.... sedap.

Balik dari seafood restaurant, Husni sempat bawa kami jalan - jalan ke area Likas dan Menggatal dan sempat lagi menjenguk padang petanque kat UiTM Sabah, lintas 1Borneo, dan singgah di Pasar Malam Kampung Air untuk mencuci mata survey gelang - gelang kristal dan mutiara yang membuat saya rambang mata sebelum balik ke hotel semula. Waah... pada waktu nie, mata saya dah ngantuk sangat. Selepas mengucapkan terima kasih kepada Husni, saya dan hubby pun balik bilik tido. Ngantok beb! Esok sambung journey kami di Negeri di Bawah Bayu ini.

1. salam... dapat tak bagi no tepon pantai inn ?

2. salam... nie nombor pantai Inn KK 088- 217095
    saya cadangkan book in advance dan mintak bilik yang mengadap jalan... bagi saya ... budget hotel nie... boleh dikatakan selesa...